5 redenen om als zorginstelling gebruik te maken van VoIP telefonie

voip telefonie

Wanneer je een zorginstelling beheert zoals bijvoorbeeld een huisartsenpraktijk, dan neemt de telefonische afdeling een zeer belangrijke positie in je organisatie in. Tijdens de vele gesprekken die telefonisch worden gevoerd worden namelijk onder meer afspraken ingepland en geannuleerd, waarbij er natuurlijk eerst moet worden besloten of een afspraak wel überhaupt nodig is. Verder kunnen herhaalrecepten vaak telefonisch worden aangevraagd en bieden huisartsen tegenwoordig soms consulten op afstand aan.

De telefonie binnen je organisatie moet dus zo goed mogelijk geregeld zijn. Dit kun je bij uitstek realiseren door gebruik te maken van VoIP telefonie. Deze afkorting staat voor Voice over IP. De term houdt in dat er simpelweg sprake is van bellen via internet, en dus niet via de ‘ouderwetse’ telefoonlijn. Hieronder lees je om welke vijf redenen het raadzaam is VoIP telefonie te integreren in je zorginstelling.

Meer gemak voor telefonisten

Voor een receptionist of telefonisch is het beduidend prettiger om te werken met VoIP telefonie dan met een ouderwetse telefoon gecombineerd met een separate computer. Je werkt dankzij de moderne vorm van telefonie immers alleen nog maar met je computer. Alles wat er gaande is zie je dan ook op het scherm gebeuren.

Betere kwaliteit van gesprekken

Een groot voordeel van VoIP is dat de kwaliteit van de gesprekken over het algemeen een stuk beter is dan via de conventionele telefoonlijn. Zo komt er minder ruis voor bij gesprekken via internet. Dit omdat de wifiverbindingen van tegenwoordig erg stabiel zijn en daarmee dus beter dan telefoonlijnen.

Makkelijk integreerbaar in je huidige systemen

De mogelijkheden van VoIP telefonie zijn inmiddels dusdanig ver ontwikkeld en uitgebreid dat je dit systeem heden ten dage met gemak kunt integreren met andere belangrijke systemen waar je dagelijks van gebruik maakt. Denk hierbij aan met name systemen waar gegevens en informatie over patiënten en geneesmiddelen in verwerkt en opgeslagen zijn.

voip telefonie

Mogelijkheden tot het beheren van je gesprekken

Je hebt bij het gebruik maken van VoIP telefonie uitgebreide mogelijkheden tot het beheren van je telefoongesprekken. Denk hierbij aan de volgende aspecten:

  • Het doorschakelen van een telefoongesprek naar een collega gaat met een simpele click met de muis.
  • Je ziet op je scherm precies welke patiënten in de wacht staan en sinds hoelang.
  • Je kunt je eigen status in het programma aanpassen, zodat je collega’s weten waar je mee bezig bent of wanneer je even van je plek af bent.

Gelegenheid tot het analyseren van belgegevens

Ook voor de verantwoordelijken van een zorgorganisatie biedt VoIP telefonie extra mogelijkheden en voordelen. Deze vorm van telefonie geeft je bijvoorbeeld de gelegenheid om statistieken over gesprekken die zijn gevoerd te analyseren. Zo kun je met het grootste gemak inzien wie hoeveel gesprekken heeft afgehandeld en hoe lang deze gesprekken hebben geduurd. Uiteraard analyseer je deze gegevens niet om je telefonisten te bekritiseren, maar des te meer om je dienstverlening nog verder te verbeteren. Zo kun je op basis van je analyses besluiten of er wel of niet meer telefonisten moeten worden aangenomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *