Eiwitten: voor of na het sporten?

Veel sporters kunnen tegenwoordig niet meer zonder fitness supplementen. Om die reden gebruiken sporters extra eiwitten bij het sporten. Eiwitsupplementen zijn tegenwoordig in verschillende soorten verkrijgbaar. Zou je wat meer informatie willen hebben over eiwitten bij het sporten, zoals het tijdstip waarop je eiwitten zou kunnen innemen? Lees dan gerust verder. Hopelijk worden er dan enkele vragen voor jou beantwoordt.

Uitleg over eiwitten

Eiwitten worden gezien als een voedingsstof voor je lichaam. Dit heb je nodig zodat je lichaam elke dag goed functioneert. Je krijgt als het goed is de hele dag door eiwitten binnen als je de juiste producten eet. Eiwitten zijn te vinden in plantaardige en dierlijke producten. Bij plantaardige producten kan je denken aan brood, noten of bonen. Dierlijke producten spreken misschien een beetje voor zich, maar in vlees, kaas en vis zitten eiwitten.

Ieder mens heeft een andere hoeveelheid eiwitten nodig voor zijn lichaam. Er zijn verschillende factoren die je zal moeten meerekenen. Gelukkig is er wel een richtlijn die je in ieder geval kan aanhouden. De richtlijn voor de hoeveelheid eiwitten is ongeveer 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Dit is in ieder geval de aanbevolen hoeveelheid per dag. Sport je veel en intensief? Dan kan het wellicht een goed idee zijn om extra eiwitten in te nemen om bijvoorbeeld je spieren te ondersteunen.

Soorten eiwitsupplementen

Zoals eerder aangegeven, kan je eiwit als verschillende soorten eiwitsupplementen aanschaffen. Je kan eiwit aanschaffen in poedervorm om er vervolgens een eiwitshake van te maken. Dit is vaak een supplement waar veel sporters voor kiezen. Het voordeel hiervan is dat er allerlei soorten smaken op de markt te krijgen zijn. Verder kan je speciale eiwit repen kopen om bijvoorbeeld als snack te eten.

Een bekende soort van eiwitsupplementen is whey eiwit. Met whey eiwit kan je over het algemeen je uithoudingsvermogen verbeteren. Daarnaast bestaat er caseïne eiwit. Een caseine eiwitshake zorgt voor een erg goede ondersteuning van het herstel van je spieren. Caseïne eiwit wordt namelijk langzaam opgenomen door je lichaam. Volg je een plantaardig dieet? In dat geval kan je kiezen voor eiwit van natuurlijke eiwitten. Dit kan bijvoorbeeld rijst eiwit zijn.

Eiwitsupplementen gebruiken

Maar waarom zou je eiwitsupplementen eigenlijk gebruiken? Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren zich beter kunnen herstellen na de training. Tijdens een intensieve training is het namelijk zo dat er kleine scheurtjes kunnen ontstaan in de spieren. Hierdoor kan je spierpijn ervaren en dat kan vervelend zijn. Door een eiwitten shake te drinken, kunnen die scheurtjes zich juist herstellen. Hiernaast helpen eiwitsupplementen bij de groei van je spiermassa.

Er is verder niet een bepaald tijdstip waarop je het beste eiwitsupplementen kan gebruiken. Elke sporter vindt een ander tijdstip fijner werken. Om die reden kan je het beste zelf uitproberen wat het beste voor jou werkt. Eiwitsupplementen kunnen ook een goede keuze zijn als je probeert af te vallen. Eiwit zorgt er namelijk voor dat je voor een langere tijd een verzadigd gevoel hebt. Hierdoor wordt je eetlust als het ware minder en ga je minder eten. Dit kan helpen met afvallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *