Energie terugkrijgen na burn-out

Om weer terug te komen naar een normale balans van het lichaam moet er aandacht zijn voor herstel. We moeten het rempedaal weer zien te vinden. Als dat rempedaal weer wat beter werkt en we meer energie krijgen doen we vaak weer snel te veel, waardoor de balans opnieuw verstoort raakt. Het is daarom enorm belangrijk om na het nemen van een periode van rust, aan de slag te gaan met gedrag op de lange termijn. Herstellen van een burn-out doet niemand eventjes in een aantal weken. Het is een lang proces van grote verandering.

In een maatschappij waar we veel van onszelf en van anderen verwachten, is het niet gemakkelijk om rust te nemen. Je kan hiervoor hulp en begeleiding zoeken bij een gezondheidscoach of burn-outcoach.

Stap 1 bij herstellen van een burn-out: acceptatie

Een coach kan je helpen bij het aanvaarden, loslaten en accepteren van het feit dat je burn-out bent en het herstel lang kan duren. Ongeloof, ontkenning, angst en schuldgevoel maken plaats voor begrip voor de situatie, vertrouwen in het eigen lichaam en acceptatie voor een lange tijd van rust.

Stap 2 bij herstellen van een burn-out: onderzoeken

Rust is slechts de eerste stap. We weten inmiddels dat te snel weer actief worden, zonder valkuilen in de gaten te houden, een terugval kan veroorzaken. Daarom is het van belang om op onderzoek uit te gaan:

Wat heeft ervoor gezorgd dat ik burn-out ben geraakt?” en “hoe kan ik signalen van overbelasting in de toekomst herkennen?”.

Stap 3 bij herstellen van een burn-out: oplossingen uitvoeren

Het moeilijkste deel van het herstel van burn-out is het volhouden. Oplossingen bedenken, doen en blijven doen. Om te voorkomen dat vermoeidheid terug blijft keren na een burn-out is het belangrijk om je gedrag structureel te veranderen.

“Waar krijg ik energie van en wat kost mij veel energie?” en “hoe houd ik het vol om mijn energie goed te verdelen?”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *