Weer sporten na ziekte

Ben je onlangs ziek geweest of ben je nog steeds ziek en herstellende? Als je regelmatig sport, dan voelt zo’n pauze vaak niet erg fijn. Je bent er weer helemaal uit en het kan best wat tijd kosten om weer op je oude niveau te komen. Mag je eigenlijk wel gelijk weer sporten na ziekte en hoe herstel je op de beste manier? Je vindt hier wat handige informatie omtrent dit onderwerp.

Loop niet te hard van stapel

Dit is in andere gevallen natuurlijk ook van toepassing, maar vooral als je ziek bent (geweest). Je lichaam heeft voldoende tijd nodig om te herstellen en het kan best even duren voor je weer de oude bent. Geef jezelf dan ook genoeg tijd om weer op kracht te komen. Heb je het gevoel dat je langzaam weer kunt beginnen met sporten, doe dan rustig aan. Ga niet direct aan de slag met je oude schema, maar maak eventueel wat aanpassingen waardoor de training minder intensief is. Zo laat je je lichaam weer wennen aan het sporten.

Vergeet je voeding niet

Uiteraard is ook de juiste voeding van belang bij het herstellen. Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat je goed aan kunt sterken. Voor energie is het daarnaast belangrijk dat je genoeg koolhydraten tot je neemt. Je zult zien dat je anders te zwak bent om daadwerkelijk te gaan sporten.

Bescherm jezelf

Natuurlijk is het goed om jezelf te beschermen, ook als je niet ziek bent. Vergeet niet regelmatig te stretchen en draag eventueel Compressiekousen van Stox, om zo blessures te voorkomen. Je kunt maar beter goed voorbereid zijn. Tot slot is het belangrijk dat je niet vergeet je training te voorzien van een goede warming-up en cooling down. Door je spieren van tevoren warm te maken voorkom je dat je een blessure oploopt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *